Od 1 lipca 2023 roku wchodzi w życie art. 136 § 5 KPC zgodnie, z którym strona będąca przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ma obowiązek zawiadamiać sąd o każdej zmianie adresu do doręczeń, o którym mowa w art. 133 § 21 (tj. adres do doręczeń udostępniony w tej ewidencji), chyba że przedsiębiorca wskazał inny adres do doręczeń.
W razie zaniedbania tego obowiązku pismo sądowe pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że nowy adres jest sądowi znany. O powyższym obowiązku i skutkach jego niedopełnienia sąd powinien pouczyć stronę przy pierwszym doręczeniu. Zasady tej nie stosuje się do doręczenia skargi o wznowienie postępowania lub skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia ponieważ są one składane po prawomocnym zakończeniu postępowania.
Zmiana ta ma na celu zachowanie równowagi sytuacji procesowej przedsiębiorców wpisanych do KRS i CEIDG w zakresie obowiązku zawiadamiania sądu o zmianie adresu a także konsekwencjach jego naruszenia.
Po więcej aktualności zapraszamy również na nasz profil firmowy na LinkedIn.