Jak co roku w ostatni dzień pracujący grudnia, w godzinach popołudniowych tak by nie dzwonić na gorąco do urzędu, Prezes URE opublikował Wykaz odbiorców przemysłowych na rok 2018.
Pełny Wykaz odbiorców przemysłowych na 2018 rok w linku poniżej.
W tym roku głównym pytaniem będzie czy podmioty wobec których wydane zostały nieprawomocne decyzje o zakazie korzystania z uprawnień dla odbiorców przemysłowych zostały uwzględnione w wykazie odbiorców przemysłowych?
Przypomnijmy że Prezes URE w ostatnich dniach wydał szereg decyzji o zakazie korzystania z uprawnień dla odbiorców przemysłowych dla podmiotów, które nie złożyły w terminie do dnia 31 sierpnia oświadczeń, o których mowa w art. 54 i art. 188a ust. 4 ustawy OZE.
https://www.ure.gov.pl/pl/stanowiska/7313,Informacja-nr-862017.htm
Część odbiorców przemysłowych wobec których wydano decyzje o zakazie korzystania z ulg złożyło odwołania od decyzji Prezesa URE i obecnie toczą się postępowania odwoławcze a wydane decyzje są nieprawomocne.
Nie ujawniając tajemnicy zawodowej, zakładam, że podmioty wobec których wydano decyzje z art. 55 ustawy OZE zapewne nie zostały uwzględnione w wykazie odbiorców przemysłowych. Rozwiązanie takie chociaż niekorzystne dla potencjalnych odbiorców przemysłowych to przynajmniej korzystne dla spółek obrotu, które nie będą musiały „windykować” ulg od odbiorców w sytuacji utrzymania w mocy decyzji o zakazie korzystania z ulg przez SOKiK. O kwestii nałożenia obowiązku „windykacji” na spółki obrotu piszemy szerzej w poniższym linku.
Dodatkowo może się zdarzyć, że odbiorca przemysłowy z innych względów nie został uwzględniony w wykazie odbiorców przemysłowych. Należy podkreślić, że w takiej sytuacji podmiot, który ubiegał się o status odbiorcy przemysłowego ma możliwość złożenia skargi na nieuwzględnienie w wykazie odbiorców przemysłowych. W ostatnich latach istniała rozbieżność w orzecznictwie czy właściwym organem do rozpatrzenia skargi/odwołania będzie SOKiK czy też sądy administracyjne. Na szczęście Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał te wątpliwości i w postanowieniu z dnia 28 czerwca 2016 r. (sygn. akt II GSK 2822/16) stwierdził, iż sporządzenie wykazu odbiorców przemysłowych jest sprawą z zakresu administracji publicznej a tym samym dopuszczalną drogą zaskarżenia faktu nieumieszczenia w wykazie odbiorców przemysłowych powinno być wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Szerzej o tej kwestii pisałem w poniższym artykule.
Jak widać kwestia statusu odbiorcy przemysłowego co roku dostarcza podmiotom ubiegającym oraz spółkom obrotu coraz to nowych emocji. W mojej ocenie doświadczenia z ostatnich lat powinny dać impuls do uporządkowania przepisów ustawy OZE w zakresie odbiorców przemysłowych oraz skłonić Ministerstwo Energii oraz Urząd Regulacji Energetyki do stosowanej nowelizacji ustawy OZE w szczególności w zakresie: „obowiązku windykacji ” przez spółki obrotu i OSD udzielonych ulg, automatycznego pozbawiania korzystania z uprawnień na okres 5 lat w sytuacji spóźnienia się przez odbiorcę przemysłowego z oświadczeniem z art. 54 ustawy OZE nawet o 1 dzień.