Aktualności

Projekt ustawy nowelizującej ustawę o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustawy – jakie przyniesie zmiany?

Kacper Skalski Radca prawny, Partner
10 października 2024
Projekt ustawy nowelizującej ustawę o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustawy – jakie przyniesie zmiany?

Dnia 25 września 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (Numer z wykazu UD89). Poniżej przedstawiamy Państwu zestawienie najważniejszych zmian jakie proponuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska: 

      1. W ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych: 
        • wprowadzenie minimalnej odległości elektrowni wiatrowej od budynków, tj. 500 m; 
        • wprowadzenie definicji gminy pobliskiej jako gminy, „której obszar w całości albo w części jest położony w odległości równej lub mniejszej niż 500 metrów od elektrowni wiatrowej lokalizowanej na terenie innej gminy”; 
        • określenie minimalnej odległości elektrowni wiatrowej, tj. 1500 m (dla parków narodowych) i 500 m (dla obszarów Natura 2000 tj. obszary specjalnej ochrony ptaków i siedlisk); 
        • uchylenie art. 6a-6f w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (obejmujące zakres uchwał o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego, a także przystąpieniu do konsultacji społecznych), w celu ustandaryzowania i skrócenia procesu lokalizowania elektrowni wiatrowych; 
        • wprowadzenie zmian w procesie gratyfikacji mieszkańców, którzy jednocześnie są odbiorcami końcowymi. Zmiany polegać będą na ustanowieniu minimalnej wartości mocy zainstalowanej na poziomie 1 MW oraz przekazaniu mieszkańcom gminy 10% mocy ze wszystkich elektrowni wiatrowych (łączna moc elektrowni) zlokalizowanych na jej terenie. Przekazanie mocy będzie realizowane poprzez zaoferowanie przez inwestora 10% mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowych przyłączonych zazwyczaj do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej lub bezpośrednio do sieci przesyłowej. Umożliwi to mieszkańcom gminy na uzyskanie pierwszeństwa w objęciu ww. wolumenu mocy oraz zdobycie statusu wirtualnego prosumenta;
        • uregulowanie, iż przekazanie 10% mocy w ramach gratyfikacji dla społeczności lokalnej, nie będzie miało negatywnego wpływu na realizację sprzedaży energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego w wysokości nie mniejszej niż 85% na podstawie art. 79 ust. 3 pkt 8 w zw. z art. 168 pkt 15 lit a ustawy o odnawialnych źródłach energii, z uwagi na fakt, iż Inwestor na etapie składania oferty nie ma wpływu na to, jak wolumen będzie musiał wyłączyć z systemu aukcyjnego; 
        • umożliwienie zaliczenia energii elektrycznej wyprodukowanej i sprzedanej po cenach ujemnych na potrzeby rozliczenia obowiązku sprzedaży w ramach systemu aukcyjnego w ramach ustawy o odnawialnych źródłach energii;

2. W zakresie zmian w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii: 

        • zmiana definicji instalacji odnawialnego źródła energii poprzez wykreślenie słowa „elektrycznej”, aby zapewnić uznanie magazynów nie tylko dla energii elektrycznej, ale i dla magazynu ciepła oraz chłodu; 
        • doprecyzowanie danych na fakturach prosumentów poprzez prezentowanie (i) szczegółowych zestawień dotyczących ilości i wartości wprowadzonej oraz pobranej energii elektrycznej z podziałem na miesiące dla danego okresu rozliczeniowego, (ii) uwzględnienie rynkowej ceny energii lub rynkowej miesięcznej ceny energii, a także (iii) wskazanie informacji o rozliczonych depozytach prosumenckich. Zapewni to prosumentom pełną transparentność rozliczenia energii elektrycznej zarówno wprowadzonej jak i pobranej; 
        • zobowiązanie dotychczasowego sprzedawcy energii do zwrotu nadpłaty z depozytu prosumenckiego w terminie nie dłuższym niż do końca kolejnego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana sprzedawcy, co pozwoli na uregulowanie przenoszenia nadpłaty depozytu prosumenckiego do nowego sprzedawcy; 
        • zmiana współczynnika dla instalacji zmodernizowanych ze 100% na 115% przy udziale poniesionych i udokumentowanych nakładów inwestycyjnych modernizacji w kosztach kwalifikowanych wybudowania nowej referencyjnej instalacji odnawialnego źródła energii określonej w art. 74 ust. 2d ustawy o odnawialnych źródłach energii;

 3. W zakresie zmian w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne: 

        • wprowadzenie możliwości sumowania mocy mikroinstalacji i magazynu energii poprzez uregulowanie, że do mocy zainstalowanej mikroinstalacji, nie wlicza się, mocy zainstalowanej magazynu energii elektrycznej, o ile moc zainstalowana magazynu energii elektrycznej jest nie większa niż 2,2 krotność mocy zainstalowanej mikroinstalacji; 
        • wprowadzenie zmiany w art. 7a ust. 3 pkt 1 ustawy prawo energetyczne. Projektodawca dodając wyrazy “z wyjątkiem gazociągu bezpośredniego służącego do dostarczania biogazu”, wprowadza brak konieczności uzyskiwania od Prezesa URE zgody, udzielanej w drodze decyzji, na budowę gazociągu, który służyć będzie do dostarczania biogazu, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane; 
        • wprowadzenie art. 7a2 ust. 1 ustawy prawo energetyczne, który nakłada na Prezesa URE obowiązek prowadzenia i publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej URE wykazu funkcjonujących gazociągów bezpośrednich służących do dostarczania biogazu zwany “wykazem gazociągów bezpośrednich biogazu”; 
        • podmiot posiadający tytuł prawny do gazociągu, zobowiązany będzie w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia dostarczania biogazu złożyć do Prezesa URE zgłoszenie wpisu do ww. wykazu gazociągów bezpośrednich biogazu;   

Są to jedynie niektóre z licznych zmian regulacyjnych wprowadzanych przez projekt ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy prawo energetyczne. Zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z projektem, który jest dostępny pod poniższym linkiem:  

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12389803/katalog/13082924#13082924  

4/5 - (1 vote)
Kancelaria Raczyński Skalski & Partners
Interesuje Cię ten temat?
Skontaktuj się z nami,
aby poznać naszą ofertę.

Powiązane

CZWARTEK Z ENERGIĄ – UPRAWNIENIE OPERATORA SYSTEMU DYSTRYBUCYJNEGO DO OGRANICZENIA PRACY MIKROINSTALACJI, A NAWET ODŁĄCZENIA JEJ OD SIECI PO NOWELIZACJI USTAWY PRAWO ENERGETYCZNE
10 października 2024

Kto, jak i kiedy? Podstawowe informacje o nowym uprawnieniu operatora systemu dystrybucyjnego Niepozorna zmiana art.…

Kacper Skalski Radca prawny, Partner
Chcesz otrzymywać aktualności na bieżąco?
Zapisz się do Newslettera

    Wybierz listę

    Chcę być informowany e-mailowo informacjach ze strony Raczyński Skalski & Partners Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska z siedzibą w Warszawie na podany przeze mnie adres e-mail. Czytaj dalej

    Ta witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązuje Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi Google.