Dnia 23 października 2024 roku na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikowano „Zalecenia Prezesa UOKiK dla dostawców usług płatniczych”. W celu opracowania niniejszych wytycznych Prezes UOKIK powołał grupę roboczą (dalej: Grupa), w skład której weszli przedstawiciele m.in. Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz eksperci z sektora bankowego. Efektem prac Grupy było stworzenie dokumentu, w którym opisano zbiór 6 najczęściej wykorzystywanych przez oszustów czynników ryzyka oraz 16 zaleceń dla dostawców usług płatniczych.
Wskazane czynniki ryzyka Grupa opracowała w oparciu o analizy skarg skierowanych do UOKiK przez konsumentów oraz uwagi przekazane przez przedstawicieli dostawców usług płatniczych, w szczególności z sektora bankowego. Funkcje oferowane przez dostawców usług płatniczych postrzegane przez Grupę jako najbardziej ryzykowne obejmują możliwość:
-
-
- samodzielnego zwiększenia limitów transakcyjnych na koncie klienta z poziomu aplikacji mobilnej lub strony internetowej i utrzymywanie przez klientów wysokich limitów transakcyjnych;
- zaciągnięcia zobowiązania finansowego z poziomu aplikacji mobilnej lub strony internetowej;
- samodzielnej zmiany danych na koncie klienta, w tym np. zmiany metod komunikacji (np. numeru telefonu, adresu e-mail) lub danych wpływających na ocenę zdolności kredytowej z poziomu aplikacji mobilnej lub strony internetowej;
- samodzielnego aktywowania dodatkowych funkcji z poziomu aplikacji mobilnej lub strony internetowej;
- dokonania natychmiastowego przelewu środków;
- dokonania płatności kartowej bez fizycznego użycia karty, (CNP) niewymagająca silnego uwierzytelnienia klienta (SCA) przez odbiorcę płatności.
-
Wskazane funkcje stanowią niewątpliwie udogodnienia, z których chętnie korzystają konsumenci będący klientami dostawców usług płatniczych; natomiast pozostawią one również szerokie pole do nadużyć dla przestępców. W ramach przykładu Grupa wskazuje m.in. ryzyko łatwego zaciągnięcia zobowiązania finansowego za pośrednictwem aplikacji mobilnej, w przypadku nieautoryzowanego dostępu do konta klienta przez osobę trzecią.
Z kolei katalog zaleceń dla dostawców usług płatniczych, o którym mowa powyżej obejmuje:
-
-
- Bieżące monitorowanie transakcji klientów i odpowiednie stosowanie środków technicznych;
- Cooling period, czyli funkcję opóźniającą wykonanie transakcji od złożenia dyspozycji w systemie przez klienta do czasu jej wykonania przez dostawcę;
- Komunikaty voice polegające na zainicjowaniu połączenia telefonicznego z klientem, w czasie którego klientowi zostaje przekazana informacja o złożonym z jego konta wniosku, dyspozycji lub zleconej transakcji płatniczej;
- Limity transakcji, których zmiana powinna wiązać się z bardziej złożonym procesem zapewniającym bezpieczeństwo, np. zainicjowaniem komunikatu voice, podczas którego klient otrzyma kod wymagany do potwierdzenia dyspozycji;
- Ograniczenie niektórych funkcjonalności, w tym dotyczących kredytu konsumenckiego dostępnego z poziomu aplikacji mobilnej lub konta klienta dostępnego z poziomu serwisu internetowego;
- Blokada możliwości zalogowania się z urządzenia do aplikacji mobilnej lub konta klienta dostępnego z poziomu serwisu internetowego, jeśli dane urządzenie pozostaje aktywnie połączone sesją zdalną z jakimkolwiek innym urządzeniem;
- Uwierzytelnienie pracownika dostawcy usług płatniczych przy wykorzystaniu np. komunikatów PUSH w aplikacji mobilnej informujących o zainicjowaniu kontaktu z pracownikiem lub wykorzystaniu ustalonego wcześniej z klientem kodu PIN bądź hasła;
- Treść komunikatów kierowanych do klientów, powinna być dla nich prosta i zrozumiała;
- Możliwość odtworzenia przez klientów treści kierowanych do nich komunikatów przez rekomendowany okres nie krótszy niż 13 miesięcy, jak również możliwość pobrania jego treści i zapisania na trwałym nośniku;
- Możliwość szybkiego dokonania zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji płatniczej przez klienta za pośrednictwem przeznaczonej wyłącznie do obsługi takich zgłoszeń bezpłatnej infolinii, jak również czatu w aplikacji mobilnej i na stronie internetowej;
- Przycisk „panic buton”/„emergency buton” umożliwiający konsumentowi dokonanie natychmiastowej blokady dokonywania jakichkolwiek transakcji;
- Stosowanie silnego uwierzytelnienia klienta (SCA) przy transakcjach kartowych bez fizycznego użycia karty (CNP) w każdym przypadku
- Dane uwierzytelniające widoczne na karcie płatniczej/kredytowej
- Jednorazowe karty wirtualne
- Klucz sprzętowy U2F
- Stosowanie systemów opartych na sztucznej inteligencji lub biometrii behawioralnej
-
Co ważne Urząd wskazuje, że przedstawione zalecenia nie powinny być traktowane jako katalog zamknięty, podkreślając jednocześnie kluczową rolę dostawców usług płatniczych, którzy powinni stale współpracować w zakresie kształtowania dobrych praktyk w niniejszym obszarze i wdrażać wszelkie inne środki zaradcze, reagując niezwłocznie na pojawiające się zagrożenia.
#UOKIK #ZaleceniaUOKIK #PSP #MIP #KIP #PISP #Payments
Oskar Czerchawski | Associate
Maciej Raczyński | Partner