W dniu 5 grudnia 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych1, w zakresie wykazu paliw, dla których powstanie obowiązek wpisu do rejestru podmiotów przywożących jak i obowiązek posiadania koncesji na (i) wytwarzanie, (ii) magazynowanie, (iii) przeładunek, (iv) przesyłanie, (v) dystrybucję i (vi) obrót, w tym obrót z zagranicą. Zaproponowana zmiana dotyczy aktualizacji kodów wskazanych w § 1 pkt 8 i § 2 pkt 9 rozporządzenia, które otrzymają następujące brzmienie:
– oleje napędowe, w tym lekkie oleje opałowe: 2710 19 42, 2710 19 44, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 16, 2710 2019
Należy zwrócić szczególną uwagę na § 2 projektu rozporządzenia, zgodnie z którym obowiązek posiadania koncesji w odniesieniu do oleju napędowego CN 2710 19 43 będzie nadal aktualny: „Do dnia 31 lipca 2026 r. uzyskania koncesji wymaga wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, olejem napędowym oznaczonym kodem CN 2710 19 43.”
Czytając uzasadnienie do projektu, możemy zauważyć, że zmiana jest spowodowana koniecznością dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia UE 2024/2522 z dnia 23 września 2024 r., które wprowadza zmianę do załącznika nr I, poprzez wprowadzenie dwóch nowych kodów CN (2710 19 42, 2710 19 44) i usunięcie jednego (2710 19 43).
Z redakcyjnego punktu widzenia zmiana nie jest znaczna, ponieważ kod CN 2710 19 43 oznacza: Olej napędowy o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy.
A nowe kody, które go zastąpią oznaczają:
-
-
- CN 2710 19 42 dla oleju napędowego o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 % masy;
- CN 2710 19 44 dla pozostałych olejów napędowych (o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 % masy).
-
Jeśli rozporządzenie zostanie przyjęte w obecnym brzmieniu, opisane zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., tak samo rozporządzenie UE 2024/2522.
Co to oznacza dla podmiotów posiadających koncesję na obrót paliwami ciekłymi? – Zmiana mała, ale ważna!
Jeśli podmiot posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi, która obejmuje swym zakresem olej napędowy o kodzie CN 2710 19 43, warto sprawdzić warunki takiej koncesji pod kątem obowiązku jej aktualizacji. Najczęściej pojawiające się postanowienie brzmi następująco:
„Koncesjonariusz jest obowiązany, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zaistnienia innych – niż wskazane w pkt 2.3.1. – istotnych zmian odnoszących się do wykonywanej działalności objętej niniejszą koncesją, w tym w szczególności zmian dotyczących ograniczenia zakresu tej działalności, (…), zawiadomić o zmianach pisemnie Prezesa URE, przedkładając jednocześnie – w przypadku, gdy powodują one potrzebę zmiany zapisów niniejszej koncesji – wniosek o jej zmianę.”
Z kolei jak wynika z art. 32 ust. 2a ustawy prawo energetyczne: „W przypadku zmiany wykazu paliw ciekłych określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, której skutkiem jest powstanie obowiązku uzyskania koncesji lub zmiany zakresu posiadanej koncesji, o której mowa w ust. 1 pkt 1-4, przez podmioty wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu, przeładunku, przesyłaniu lub dystrybucji paliw ciekłych, lub obrocie tymi paliwami, w tym obrocie z zagranicą, podmioty te składają wniosek o udzielenie lub zmianę koncesji w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów wprowadzających taką zmianę. Niezłożenie wniosku w tym terminie przez podmiot obowiązany oznacza prowadzenie przez ten podmiot działalności bez wymaganej koncesji w zakresie wynikającym ze zmiany wykazu określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 6.”
Wniosek o zmianę koncesji należy złożyć w terminie!
Jeśli rozporządzenie wejdzie w życie w obecnym brzmieniu, zgodnie z przywołanym wyżej art. 32 ust. 2a prawa energetycznego wszystkie podmioty posiadające koncesję na obrót olejem napędowym o kodzie CN 2710 19 43 powinny złożyć wniosek o zmianę koncesji najpóźniej do 30 stycznia 2025 r.!
Przypominamy, że prowadzenie działalności bez wymaganej koncesji może skutkować:
- cofnięciem koncesji;
- grzywną w wysokości do 5.000.000 złotych, albo
- karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.
Natomiast sam przywóz paliw ciekłych bez wpisu do rejestru podmiotów przywożących, podlega karze grzywny do 2.500.000 złotych.
Nasza Kancelaria chętnie udzieli wsparcia w sprawach związanych z ustaleniem obowiązków regulacyjnych wynikających z opisanej zmiany przepisów.
Zapraszamy do kontaktu drogą mailową na adres kancelaria@rsplegal.pl lub za pośrednictwem formularza dostępnego pod poniższym linkiem: Formularz kontaktowy.
1Rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących