Zmiana sprzedawcy to normalna praktyka rynkowa, dzięki której odbiorca końcowy może zmniejszyć obciążenia związane z korzystaniem z energii elektrycznej. W perspektywie nadchodzących dwóch lat dostępne będą narzędzia znacznie ułatwiające przeprowadzenie takiego procesu – przede wszystkim chodzi o skrócenie czasu trwania “technicznej” strony do 24 godzin, porównywarka ofert, umowy z ceną dynamiczną czy Centralny System Informacji Rynku Energii, stanowiący krajowy hub informacyjny o uczestnikach rynku.
Jakie kwestie warto już dziś wziąć pod uwagę przy rozwiązywaniu umowy z dotychczasowym dostawcą energii elektrycznej?
1. Odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy
Rozwiązanie umowy zawartej na czas nieokreślony nie wiąże się z negatywnymi finansowymi konsekwencjami dla odbiorcy – zgodnie z art. 4j ust. 3 prawa energetycznego sprzedawca nie może żądać od odbiorcy końcowego żadnej rekompensaty.
W przypadku jednak umów zawartych na czas określony sytuacja wygląda odmiennie:
-
-
- gospodarstwa domowe, mikroprzedsiębiorcy oraz mali przedsiębiorcy mogą zostać obciążeni obowiązkiem zapłaty odszkodowania, które jednak nie może przekroczyć rzeczywistych strat ekonomicznych sprzedawcy, o ile takie odszkodowanie oraz sposób jego ustalenia zawarto w umowie – art. 4j ust. 3a prawa energetycznego,
- pozostali odbiorcy mogą zostać obciążeni obowiązkiem zapłaty odszkodowania, o ile takie odszkodowanie oraz sposób jego ustalenia zawarto w umowie, przy czym w tym przypadku przepisy nie określają górnego limitu takiej kwoty. Zazwyczaj stanowi ona % wartości wolumenu pozostałego do dostarczenia przez okres pozostały do daty końcowej obowiązywania umowy – art. 4j ust. 3a prawa energetycznego
-
Kluczowe w tym aspekcie jest zweryfikowanie, czy wysokość odszkodowania po pierwsze została zastrzeżona w umowie, po drugie – czy w prawidłowej wysokości (odbiorcy z punktu 1) oraz po trzecie – czy sposób ustalenia odszkodowania umożliwia realne ustalenie jego wysokości, nie może to być bowiem kwota abstrakcyjna czy dowolnie wskazana przez przedsiębiorstwo energetyczne.
2. Pełnomocnictwo – wymogi ogólne
Najczęściej odbiorca końcowy jest reprezentowany przez nowego sprzedawcę, który na podstawie udzielonego pełnomocnictwa informuje o rozwiązaniu dotychczasowej sprzedaży i zgłasza nową umowę do realizacji operatorowi systemu dystrybucyjnego. Niewykonanie obowiązków informacyjnych przez nowego sprzedawcę stanowi delikt administracyjny i jest zagrożone karą pieniężną (art. 56 ust. 1 pkt 16a w zw. z art. 4j ust 4a prawa energetycznego).
Pełnomocnictwo, aby było ważne, powinno przede wszystkim czynić zadość przepisom prawa cywilnego oraz korporacyjnego. Chodzi zatem o dopełnienie takich obowiązków jak prawidłowa reprezentacja mocodawcy czy kompletny zakres umocowania, pozwalający na przeprowadzenie całego procesu zmiany sprzedawcy. Potencjalne braki w tym zakresie mogą mieć istotne negatywne konsekwencje, ponieważ opóźniają lub nawet uniemożliwiają uruchomienie nowej umowy.
3. Forma wypowiedzenia – ostatnie zmiany
Od 24 października 2023 r. prawo energetyczne nie wymaga, aby oświadczenie o rozwiązaniu umowy na dostawy energii elektrycznej miało formę pisemną. Zmiana ta wynika z implementacji do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2019/944 w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, a dokładnie art. 12 ust. 4, zgodnie z którym przepisy krajowe nie mogą ustanawiać barier i ograniczeń powodujących u odbiorców ponoszenie nadmiernych kosztów czy nieuzasadnionego zaangażowania w procesie zmiany dostawcy energii elektrycznej.
Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy nowelizującej prawo energetyczne (Druk 3237) zmiana art. 4j ust. 3 i 3a prawa energetycznego, poza ograniczeniem zasad odpowiedzialności finansowej za przedterminowe rozwiązanie umowy przez odbiorców końcowych w gospodarstwach domowych oraz mikro- i małych przedsiębiorców, dokonuje właśnie uproszczenia technicznego w postaci rezygnacji z pisemnej formy oświadczenia o wypowiedzeniu umowy.
Ma to swoje donośne skutki, ponieważ:
-
-
- odpowiednie zastosowanie znajdzie art. 77 § 2 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym wypowiedzenie umowy może nastąpić w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, oraz
- odpowiednie postanowienia umów sprzedaży energii elektrycznej nie mogą regulować zasad rozwiązywania umów w sposób mniej korzystny dla odbiorcy, na przykład przez wprowadzenie wymogu oświadczenia w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Takie bowiem działanie oznaczałoby sprzeczne z dyrektywą ukształtowanie pozycji odbiorcy, utrudniającej dokonanie swobodnej zmiany dostawcy.
-
Warto zwrócić uwagę, że otoczenie prawne systemu elektroenergetycznego ulega intensywnej elektronizacji, która nabierze ostatecznego kształtu po uruchomieniu CSIRE. Tym bardziej odejście od wymogi pisemności w zakresie niektórych oświadczeń składanych w ramach sprzedaży energii elektrycznej będzie uzasadnione, a nawet konieczne.