W dniu 19 listopada 2024 r. rząd przedstawił założenia do projektu ustaw o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw (UC77). Celem tej nowelizacji jest dostosowanie polskich regulacji do wymogów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniająca rozporządzenie (UE) 2023/955 (dalej jako: „dyrektywa 2023/1791”).
Zgodnie z opublikowanym komunikatem Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach prac na nowelizacją skupiło się na następujących kwestiach:
-
- wdrożeniu zasady „efektywność przede wszystkim”, wynikającej z art. 3 dyrektywy 2023/1791, poprzez zobowiązanie inwestorów do przeprowadzenia analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej w przypadku realizacji przedsięwzięć lub inwestycji o wartości przekraczającej 100 mln euro (175 mln euro w przypadku projektów infrastruktury transportowej);
- wprowadzeniu obowiązków dla przedsiębiorstw w zakresie przeprowadzenia audytu energetycznego, wdrażania systemu zarządzania energią, a także raportowania w zakresie zużycia energii. Proponowane rozwiązania to m.in.:
- wdrożenie certyfikowanego systemu zarządzania energią (dot. przedsiębiorstw, których średnie roczne zużycie energii w ciągu ostatnich trzech lat, uwzględniające wszystkie nośniki energii, przekroczyło 23,61 GWh (85 TJ) rocznie);
- wprowadzenie zmian w przepisach dot. obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego (dot. przedsiębiorstw, których średnie zużycie energii w ciągu ostatnich trzech lat, uwzględniające wszystkie nośniki energii, przekroczyło 2,78 GWh (10 TJ) rocznie);
- raportowanie informacji o zużyciu energii przedsiębiorstwa, którego średnie roczne zużycie energii wraz z uwzględnieniem wszystkich nośników, wyniosło więcej niż 2,78 GWh (10 TJ);
- aktualizację procedury audytu energetycznego dla przedsiębiorców (za wyjątkiem sektora MŚP);
- wdrożenie przepisów, które nakładają obowiązek na właściciela infrastruktury, której zapotrzebowania na energię elektryczną przekracza 500 kW, obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji na temat charakterystyki energetycznej ośrodków przetwarzania danych, zgodnie z wymaganiami do załącznika VII dyrektywy 2023/1791, tj:
-
-
- “nazwa centrum przetwarzania danych, nazwa właściciela i operatorów centrum przetwarzania danych, data rozpoczęcia działalności przez ten centrum oraz gmina, w której znajduje się centrum przetwarzania danych”;
- “powierzchnia pomieszczeń centrum przetwarzania danych, zainstalowana moc, roczny przepływ danych przychodzących i wychodzących oraz ilość danych przechowywanych i przetwarzanych w centrum przetwarzania danych”;
- “wyniki centrum przetwarzania danych w ostatnim pełnym roku kalendarzowym zgodnie z kluczowymi wskaźnikami efektywności dotyczącymi, między innymi, zużycia energii, wykorzystania mocy, wartości zadanych temperatury, wykorzystania ciepła odpadowego, zużycia wody i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych”.
-
3. wyznaczenie nowego krajowego celu oszczędności energii finalnej (za pomocą systemu świadectw efektywności energetycznej). Cel ten będzie realizowany w oparciu o wskaźniki wynikające z art. 8 ust. 1 dyrektywy 2023/1791, tj.:
- 0,8 % rocznego zużycia energii końcowej od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., uśrednionego dla ostatnich trzech lat poprzedzających dzień 1 stycznia 2019 r.;
- 1,3 % rocznego zużycia energii końcowej od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., uśrednionego dla ostatnich trzech lat poprzedzających dzień 1 stycznia 2019 r.;
- 1,5 % rocznego zużycia energii końcowej od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., uśrednionego dla ostatnich trzech lat poprzedzających dzień 1 stycznia 2019 r.;
- 1,9 % rocznego zużycia energii końcowej od dnia 1 stycznia 2028 r. do dnia 31 grudnia 2030 r., uśrednionego dla ostatnich trzech lat poprzedzających dzień 1 stycznia 2019 r.
4. modyfikacji mechanizmów systemu świadectw efektywności energetyczne jw szczególności w drodze:
- ustanowienia zawodu regulowanego audytora efektywności energetycznej,
- cyfryzacji systemu świadectw efektywności energetycznej,
- modyfikacji Centralnego Rejestru Oszczędności Energii Finalnej;
5. wdrożenia celu zmniejszenia zużycia energii finalnej przez instytucje publiczne o 1,9% rocznie w porównaniu do roku 2021 oraz wprowadzenia systemu monitorowania i raportowania wykonania obowiązków w tym zakresie;
6. wprowadzenie systemu kwalifikacji, akredytacji i certyfikacji dla nowego zawodu regulowanego – audytora energetycznego – oraz dostawców usług związanych ze zużyciem energii.
Szczegóły projektu są dostępne na stronie Rządu: Projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – Portal Gov.pl (www.gov.pl)