Aktualności

Deregulacja koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej – projekt UDER29

kancelaria prawo energetyczne Adam Madejski radca prawny, Senior Associate
29 maja 2025
Deregulacja koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej – projekt UDER29

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy zakładający deregulację niektórych zagadnień prawa energetycznego (UDER29[1]), który 28 maja 2025 r. został skierowany do Sejmu.

Jedną z najważniejszych zmian jest istotne podwyższenie progu mocy zainstalowanej odnawialnego źródła energii, od przekroczenia którego wymagane będzie uzyskanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej (WEE). W tym wpisie omawiamy nie tylko treść, ale także praktyczne skutki nowelizacji dla wytwórców.

  1. Podwyższenie progu mocy zainstalowanej dla koncesji WEE

Obowiązujące przepisy wymagają, aby każdy podmiot zamierzający eksploatować instalację OZE o mocy zainstalowanej 1 MW lub większą uzyskał koncesję WEE. W praktyce regulacja ta dotyczy w szczególności instalacji fotowoltaicznych, które z racji swojej powszechnej dostępności są chętnie wybierane przez inwestorów jako źródło dostaw energii elektrycznej głównie na potrzeby własne lub w celach inwestycyjnych. Postępowanie o udzielenie koncesji jest jednak dość sformalizowane i czasochłonne, a liczba obowiązków koncesyjnych stanowi dla wytwórców dodatkowe obciążenie administracyjne i operacyjne. Z tego powodu wielu przedsiębiorców rezygnuje z budowy źródeł o większej mocy, które pomogłyby obniżyć koszty zapotrzebowania na energię elektryczną. UDER29 przewiduje podniesienie progu mocy zainstalowanej, od której uzyskanie koncesji WEE będzie konieczne – z 1 MW do 5 MW. Jest to istotna zmiana, która pozwoli na znaczne ograniczenie obowiązków regulacyjnych dla wielu wytwórców, a także otworzy drogę do zwiększenia inwestycji w duże instalacje OZE, które będą przede wszystkim zaspokajać potrzeby własne posiadacza, ale będą mogły także odprowadzać niewykorzystane nadwyżki do sieci. W obecnym stanie prawnym wielu przedsiębiorców rezygnowało z budowy większych źródeł wytwórczych (powyżej 1 MW) z uwagi na konieczność uzyskania koncesji WEE i wykonywania szeregu obowiązków związanych z jej posiadaniem. Ponadto, podniesienie progu realnie odciąży Urząd Regulacji Energetyki pod kątem liczby prowadzonych postępowań o udzielenie koncesji, co z kolei powinno przełożyć się na szybsze udzielanie koncesji WEE dla tych wytwórców, którzy po nowelizacji nadal będą podlegali pod ten obowiązek. Przepisy nowelizujące koncesję WEE mają wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

  1. Nie koncesja a wpis do rejestru wytwórców energii w instalacjach OZE

Zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii wytwarzanie energii elektrycznej w małych instalacjach (o mocy zainstalowanej od 50 kW do 1 MW) jest działalnością regulowaną, wymagającą nie uzyskania koncesji WEE, lecz wpisu do specjalnego rejestru, popularnie nazywanego MIOZE (rejestr wytwórców energii w małych instalacjach OZE). Począwszy od 1 stycznia 2026 r. obowiązek dokonania wpisu do rejestru nie będzie już ograniczony wyłącznie do małych instalacji – nowelizacja rozszerza bowiem krąg wytwórców zobowiązanych do dokonania wpisu o wytwórców eksploatujących instalacje OZE o mocy zainstalowanej elektrycznej wynoszącej od 1 MW do 5 MW.

Warto zaznaczyć, że zmodyfikowana zostanie również sama nazwa rejestru, bowiem nie będzie to już rejestr MIOZE, a rejestr wytwórców energii w instalacji odnawialnego źródła energii.

  1. Procedura wpisu do nowego rejestru – aspekty praktyczne

Zgodnie z nowelizacją wytwórcy wpisani do rejestru MIOZE zostaną automatycznie uznani za wpisanych do nowo utworzonego rejestru wytwórców energii w instalacji odnawialnego źródła energii. Oznacza to, że nie musza podejmować żadnych dodatkowych działań.

Z kolei wytwórcy posiadający koncesję WEE dla instalacji od 1 MW do 5 MW zostaną z urzędu wpisani do nowego rejestru, a udzielona im koncesja wygaśnie z chwilą dokonania wpisu. Każdy wytwórca podlegający przeniesieniu do nowego rejestru otrzyma zaświadczenie od Prezesa URE o wykonaniu takiej czynności – w terminie 120 dni od wejścia w życie zmian. Toczące się i niezakończone przed 1 stycznia 2026 r. postępowania o udzielenie koncesji WEE lub promesy takiej koncesji zostaną umorzone.

Ze zmianami wiążą się bardzo ważne kwestie praktyczne, które wytwórcy powinni wziąć pod uwagę:

  • Prezes URE będzie miał prawo do wezwania wytwórcy podlegającego przeniesieniu do nowego rejestru do uzupełnienia danych objętych wpisem do rejestru, w wyznaczonym terminie. Niewykonanie tego obowiązku będzie skutkowało wykreśleniem z rejestru, a zatem uniemożliwi to prowadzenie działalności polegającej na wytwarzaniu energii elektrycznej i jej sprzedaży do odbiorcy.
  • W związku z powyższym warto, aby wytwórca z odpowiednim wyprzedzeniem dostarczył do URE, a przynajmniej skompletował niezbędne informacje i dokumenty, które są wymagane do wpisu do rejestru zgodnie z ustawą OZE. Dotyczy to przede wszystkim potwierdzenia daty pierwszego wytworzenia energii elektrycznej oraz posiadania dokumentacji poświadczającej ilość wytworzonej i sprzedanej energii elektrycznej.
  • Przedsiębiorcy, którzy obecnie eksploatują instalacje OZE o mocy zainstalowanej od 1 do 5 MW w formule pełnej autokonsumpcji, notujący okresowe nadwyżki energii elektrycznej podlegające stracie, powinni rozważyć zmianę warunków przyłączenia i uzyskanie możliwości wprowadzania tych nadwyżek do sieci w celu sprzedaży i uzyskania w ten sposób dodatkowego źródła dochodów.
  • Inwestorzy planujący uruchomienie instalacji OZE o mocy od 1 do 5 MW jeszcze w 2025 r. powinni dokonać analizy, czy opóźnienie uruchomienia takiej instalacji na początek roku 2026 będzie bardziej opłacalne z uwagi na uniknięcie przeprowadzenia postępowania o udzielenie koncesji WEE. Przyjmując, że w optymistycznym wariancie uzyskanie koncesji trwa kilka miesięcy, może nie być istotnej różnicy w zakresie daty rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej między datą uzyskania koncesji WEE a datą uzyskania wpisu do nowego rejestru. Oszczędnością będą w tym przypadku koszty poniesione w związku z postępowaniem o udzielenie koncesji.

[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12397604/katalog/13126886#13126886

5/5 - (1 vote)
Kancelaria Raczyński Skalski & Partners
Interesuje Cię ten temat?
Skontaktuj się z nami,
aby poznać naszą ofertę.

Powiązane

Bonifikata za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców energii elektrycznej na podstawie przepisów prawa energetycznego
29 maja 2025

Zgodnie z przepisami prawa energetycznego bonifikata za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców energii elektrycznej przysługuje…

kancelaria prawo energetyczne Adam Madejski radca prawny, Senior Associate
Chcesz otrzymywać aktualności na bieżąco?
Zapisz się do Newslettera

    Wybierz listę

    Chcę być informowany e-mailowo informacjach ze strony Raczyński Skalski & Partners Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska z siedzibą w Warszawie na podany przeze mnie adres e-mail. Czytaj dalej

    Ta witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązuje Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi Google.