Aktualności

Wspólnoty mieszkaniowe a prywatne ładowarki – nadchodzą istotne zmiany

28 lipca 2025
Wspólnoty mieszkaniowe a prywatne ładowarki – nadchodzą istotne zmiany

Nowy projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – koniec z hamowaniem procesu montażu prywatnych ładowarek w budynkach wielolokalowych! 

W dniu 12 czerwca 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (UDER53).  

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zwróciło uwagę na narastający problem związany z odmowami lub długotrwałym procesem montażu prywatnych punktów ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. W uzasadnieniu do projektu resort klimatu podkreśla, że celem nowych regulacji jest uproszczenie obowiązujących przepisów oraz procedur, które obecnie utrudniają rozwój elektromobilności w Polsce. 

Jak rozpocząć budowę własnego punktu ładowania? 

Możliwość instalacji prywatnej ładowarki do pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych przewiduje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W każdym takim budynku, w którym znajduje się więcej niż trzy lokale mieszkalne, możliwy jest montaż własnego punktu ładowania. Wymaga to jednak uprzedniego uzyskania zgody zarządu wspólnoty, spółdzielni albo zarządcy nieruchomości. 

Poniżej przedstawiamy w kilku krokach, jak wygląda ten proces z perspektywy wnioskodawcy. 

Krok 1: Złożenie wniosku 

 
Wniosek może złożyć osoba, która: 

  1. posiada tytuł prawny do lokalu (np. jest właścicielem mieszkania), oraz 
  2. dysponuje miejscem postojowym do wyłącznego użytku. 

Jeśli wnioskodawca planuje montaż ładowarki o mocy poniżej 11 kW, a zarządcą budynku jest wspólnota mieszkaniowa, wydanie zgody będzie traktowane jako czynność zwykłego zarządu. Oznacza to, że nie będzie konieczne przeprowadzanie głosowania wśród pozostałych właścicieli lokali. 

Jakie należy złożyć dokumenty do wniosku? 

Wnioskodawca powinien przedłożyć do zarządu wspólnoty, spółdzielni albo do zarządcy nieruchomości (“Zarządca”): 

  • Oświadczenie o pokryciu kosztów 

oświadczenie, w którym wnioskodawca zobowiązuje się do pokrycia wszystkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania. 

  • Oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu 

oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu (a w przypadku, kiedy wnioskodawca nie jest właścicielem lokalu, powinien przedłożyć również zgodę właściciela na montaż punktu ładowania) 

  • Zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków 

W sytuacji, gdy nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków. 

 

Krok 2: Ekspertyza 

W terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, Zarządca ma obowiązek zlecenia wykonania ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktu ładowania. Po jej uzyskaniu, ekspertyza powinna zostać niezwłocznie przekazana wnioskodawcy. Należy zaznaczyć, że wykonanie ekspertyzy nie jest wymagane, jeżeli budynek posiada już odpowiednią instalację umożliwiającą montaż punktu ładowania. 

 

Krok 3: Rozpoznanie wniosku 

Jeśli wykonanie ekspertyzy nie jest konieczne, Zarządca powinien rozpatrzyć wniosek w terminie 30 dni od jego złożenia. W przypadku konieczności wykonania ekspertyzy – w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. 

Kiedy Zarządca może odmówić wydania zgody na montaż punktu ładowania?  

Odmowa może nastąpić wyłącznie w czterech sytuacjach: 

  1. Ekspertyza wykazuje brak możliwości technicznych montażu punktu ładowania; 
  2. Wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do nieruchomości; 
  3.  Wnioskodawca nie posiada zgody właściciela na montaż instalacji; 
  4. Wnioskodawca nie zobowiązał się do pokrycia wszystkich kosztów instalacji (zarówno urządzenia, jak i przyłączenia). 

Jak wygląda sporządzenie ekspertyzy? Dokumentacja oraz koszty  

Podmiot sporządzający ekspertyzę może wymagać od wnioskodawcy dostarczenia następujących dokumentów: 

  1. schematu rozdziału energii elektrycznej; 
  2. schematu rozdzielni elektrycznej; 
  3. rzut parkingu z oznaczeniem miejsc postojowych oraz trasą przebiegu kabli. 

Po wykonaniu ekspertyzy opracowywany jest projekt montażu punktu ładowania, który następnie powinien zostać zaakceptowany przez Zarządcę. Kolejnym etapem jest wykonanie instalacji elektrycznej, a na końcu – montaż ładowarki. 

Co zawiera ekspertyza? 

Ekspertyza dopuszczalności instalacji punktu ładowania powinna zawierać w szczególności: 

  1. określenie mocy przyłączeniowej budynku, która może zostać wykorzystana na potrzeby funkcjonowania punktu ładowania; 
  2. określenie punktów instalacji elektrycznej wraz z parametrami tego punktu, do której dopuszczalne jest przyłączenie ładowarki; 
  3. maksymalna moc ładowarki, która możliwa będzie do przyłączenia do instalacji elektrycznej; 
  4. rozwiązania budowalne i techniczno-instalacyjne, jakie należy podjąć, aby była możliwość instalacji ładowarki; 
  5. warunki jakie są niezbędne do bezpiecznej eksploatacji ładowarki wraz z wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. 

Ważnym jest tutaj fakt, że dla budynków wielolokalowych wymaganie jest zawarcie dodatkowej umowy sprzedaży energii/umowy kompleksowej. 

Po zakończeniu prac montażowych, Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD) zobowiązany będzie do instalacji dodatkowego układu pomiarowo-rozliczeniowego (licznika), na podstawie którego będzie rozliczane zużycie energii przez punkt ładowania. 

Jak nowelizacja zmieni całą procedurę montażu ładowarek? 

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych UDER 53 zawiera następujące propozycje, mające na celu usprawnienie procedury uzyskiwania zgody na montaż punktu ładowania: 

  • Skrócenie terminu na zlecenie ekspertyzy – zarządca budynku będzie zobowiązany do zlecenia wykonania ekspertyzy w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku (obecnie 30 dni); 
  • Możliwość samodzielnego wykonania ekspertyzy przez wnioskodawcę – po bezskutecznym upływie ww. 14-dniowego terminu wnioskodawca będzie miał możliwość samodzielnego zlecenia wykonania ekspertyzy; 
  • Obowiązek współpracy zarządcy z wnioskodawcą zarządca będzie zobowiązany do udostępnienia wszelkiej niezbędnej dokumentacji oraz zapewnienia dostępu do budynku mieszkalnego w sposób umożliwiający wykonanie ekspertyzy przez wnioskodawcę; 
  • Możliwość rozpoczęcia instalacji punktu ładowania wnioskodawca, w przypadku braku przeciwwskazań technicznych oraz pod warunkiem samodzielnego pokrycia wszystkich kosztów punktu ładowania, będzie mógł przystąpić do montażu i eksploatacji ładowarki, jeżeli zarządca nie rozpozna wniosku w ciągu 30 dni od przedstawienia ekspertyzy; 
  • Wprowadzenie przepisów przejściowychwnioski złożone przed wejściem w życie nowelizacji będą rozpatrywane na nowych zasadach, co oznacza możliwość skorzystania z korzystniejszych przepisów – w tym samodzielnego zlecenia wykonania ekspertyzy oraz przystąpienia do instalacji i eksploatacji punktu ładowania. 

Więcej informacji odnośnie projektu ustawy, znajduje się pod poniższym linkiem:  

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12398900/katalog/13135497#13135497  

Kancelaria Raczyński Skalski & Partners
Interesuje Cię ten temat?
Skontaktuj się z nami,
aby poznać naszą ofertę.

Powiązane

Wspólnoty mieszkaniowe a prywatne ładowarki – nadchodzą istotne zmiany
28 lipca 2025

Nowy projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – koniec z hamowaniem procesu montażu prywatnych…

Chcesz otrzymywać aktualności na bieżąco?
Zapisz się do Newslettera

    Wybierz listę

    Chcę być informowany e-mailowo informacjach ze strony Raczyński Skalski & Partners Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska z siedzibą w Warszawie na podany przeze mnie adres e-mail. Czytaj dalej

    Ta witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązuje Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi Google.